|
Jasper Helmantel en Jojanneke BijkerkWat in 1978 begon als een bescheiden zadenbedrijfje met een fax en een telefoon, is nu een landelijke speler met een duidelijke missie. Onder leiding van Jasper Helmantel en Jojanneke Bijkerk, die het bedrijf in 2007 voortzetten, groeide Cruydt-Hoeck uit tot dé kwekerij voor inheemse planten en zadenmengsels. Hun impact op biodiversiteitsherstel levert ze een nominatie op voor de titel Greenfluencer 2024. 'Het is een misvatting dat bedrijven die de wereld mooier willen maken geen geld mogen verdienen. Daardoor blijven goedbedoelde initiatieven vaak hangen in de gesubsidieerde hobbysfeer.' Lees hier het nominatie-artikel.
|
Jelle WestraJelle Westra, directeur van Tuinkeur, heeft een duidelijke missie: hoveniers helpen om niet alleen vakbekwaam te zijn, maar ook succesvol ondernemer te worden. Met zijn directe aanpak en focus op ondernemersvaardigheden heeft hij al vele hoveniers op weg geholpen. En dat blijft niet onopgemerkt: hij werd genomineerd voor de titel Greenfluencer 2024. 'We hebben een mooi vak, maar we moeten leren ondernemer te worden in ons eigen bedrijf.' Lees hier het nominatie-artikel.
|
Michael VogelMichael Vogel heeft sinds zijn aantreding in 2016 als CEO van TenCate Grass, het kunstgrasbedrijf een indrukwekkende transformatie door laten maken. Die transformatie levert nu een nominatie op tot Greenfluencer 2024. In korte tijd ontwikkelde het zich van een overwegend Europese producent van kunstgrasgarens naar een wereldwijde speler in innovatieve, duurzame kunstgrassystemen. En dat ging niet zonder slag of stoot: 'Het is frustrerend om te zien dat circulariteit nog niet echt voet aan de grond krijgt, maar wij blijven vasthouden aan onze agenda.' Lees hier het nominatie-artikel.
|
Marc MeijerLange tijd hadden bomen een achtergestelde positie in de openbare ruimte. Er waren geen uniforme richtlijnen voor de aanleg en verzorging van bomen, geen duidelijke kwaliteitsnormen. Dat veranderde met het Handboek Bomen onder leiding van Marc Meijer van het Norminstituut Bomen. Deze baanbrekende publicatie levert Meijer een nominatie op voor de titel Greenfluencer 2024. 'Als je geen richtlijnen hebt, speel je kwartet zonder kaarten. Dan kom je dus nergens.' Lees hier het nominatie-artikel.
|
Robert en Jos ScholmanAannemingsbedrijf Jos Scholman in Nieuwegein is een echte pionier op het gebied van waterstoftechnologie. Met 78 waterstofvoertuigen, een openbaar tankstation en een eigen elektrolyser voor de productie van groene waterstof heeft het bedrijf zichzelf stevig op de kaart gezet. Een pioniersrol die Scholman terecht de nominatie voor de titel Greenfluencer 2024 heeft opgeleverd. 'Iedereen kijkt naar Groningen, maar hier in Nieuwegein gebeurt het', aldus Robert Scholman, mededirecteur van Jos Scholman Bedrijven. Lees hier het nominatie-artikel.
|
Toby KiersAls hoogleraar evolutionaire biologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam heeft de Amerikaanse Toby Kiers wereldwijd erkenning gekregen voor haar onderzoek naar ondergrondse schimmelnetwerken. In haar werk combineert ze baanbrekende laboratoriumexperimenten met grootschalig veldonderzoek om deze netwerken in kaart te brengen. Haar missie? De verborgen wereld onder onze voeten ontsluiten. 'De meest complexe habitat op aarde bevindt zich ondergronds.' Lees hier het nominatie-artikel.
|
Martin HoubenMartin Houben, directeur van Boomkwekerij Udenhout, is genomineerd voor de titel Greenfluencer 2024. Als drijvende kracht binnen de Treeport-werkgroep Midden-Brabant verbindt hij boomkwekers, overheden en maatschappelijke belangen voor de toekomst van het buitengebied de Oostflank. Toch draait het volgens Houben niet om hem: ‘Ik wil vooral de jongere generatie boomkwekers oproepen om het stokje over te nemen.’ Lees hier het nominatie-artikel.
|